Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DOGMA ART jsou legendami brněnské rockové scény a tudíž pojmem, bez něhož bezpochyby nelze sestavit kompletní přehled o moderních dějinách tuzemské tvrdé hudby. Sami o sobě říkají, že hrají „new hard“, tedy něco jako hard rock v jakémsi speciálním balení, ale my metalisti o tom samozřejmě víme své. Za více než čtyřicet let existence kapely, která se může pochlubit skutečnými hity typu „Rána opilců“, „Fakt že jó“ nebo pozdější „Náhodou“, však její diskografie čítala ke konci loňského roku pouhé čtyři nahrávky, z toho navíc jen dvě ve formátu řádné studiové desky.
To se však změnilo hned na startu roku letošního, kdy po předlouhé době vyšlo album se symbolickým názvem „Vzkříšení“. Jeho úkolem je napsat další kapitolu v kronice skupiny, která v současnosti tvoří a hraje v sestavě, jež se datuje až někam do roku 2008, kdy se k jejímu jádru, tvořenému zpěvákem Ladislavem „Obludárium“ Škaroupkou, kytaristou Michalem Kuglerem a baskytaristou Milanem Vajgrtem (naposledy také TITANIC) přidal tehdy ještě jako host i syn prvně jmenovaného, bubeník Martin „Marthus“ Škaroupka (rovněž TITANIC a samozřejmě hlavně CRADLE OF FILTH). Což je mimochodem poměrně unikátní situace, co myslíte, když se takhle v podobně úspěšné kapele potkají otec a syn.
Netuším, nakolik nové album ovlivnila právě přítomnost posledně zmíněného bubeníka, který je u domovských CRADLE OF FILTH zodpovědný i za hudební stránku věci, ale fakt je, že první dojem, který si z alba odnesete, je jakási jeho „nakopnutost“. DOGMA ART působí pod taktovkou Marthusových rytmů, brejků a nezřídka užívaných dvou kopáků v dobrém slova smyslu jako z řetězu utržení, což má ve spojení se silnými kytarovými a zpěvovými motivy sílu přímo medvědí. Jinými slovy, jsme tady přesně svědky něčeho, co jsem zlehka naťuknul už výše – v jádru hardrockoví DOGMA ART regulérně přešlapují do metalového hájemství, což jim jde nesmírně k duhu, neboť to zároveň rozhodně nelze hodnotit jako jakési nedovolené počínání.
Jasně to deklaruje hned otvírák „Hra a král“, který je emotivním výtryskem energie, proudícím zde vlastně úplně ze všeho. Z neotřelého nápadu, z určujících bicích, z krásného a vynalézavého kytarového doprovodu či ze svojského projevu Škaroupky staršího. Že je tím pádem skladba notně výrazným kusem už asi není nutno zdůrazňovat, stejně jako to pak platí i o dalším dění na albu. Mezi jeho deseti skladbami není žádná, co by postrádala nějakou svoji vlastní duši, žádná, co by neměla oprávněné ambice vás svým nakažlivým hard/metalovým potenciálem navnadit a pak už nepustit ze spárů. Protože kam se tady podíváte, tam to zkrátka „žije“, ať už se bavíme o parádních refrénech („Prostor a čas“, „Kolotoč radosti“), až „sabbathovsky“ nosných náladách („Vzkříšení“, „Soud“), dalších variacích na metalové nálady („Hodiny času“, „Návštěvník“) anebo ve všech směrech naprosto skvělých „Zatracený dílo“ a „Cesta života“, ztělesňujících až krystalicky čistou radost z obyčejného hraní jako takového.
Vzkříšení DOGMA ART, má-li k němu tedy titulek alba odkazovat, mělo jistě více než jen symbolický smysl. „Vzkříšení“ coby album napěchované životaschopnou a originální tvrdou autorskou muzikou o tom totiž mluví řečí naprosto jasnou a srozumitelnou.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.